Dol English Junior

Ra mắt chương trình IELTS cấp 2

Vào tháng 5 này, DOL ra mắt chương trình dự bị IELTS dành cho học sinh 9-15 tuổi, giúp đạt 7.0 7.5 8.0 IELTS ở bậc THCS.

Real IELTS Writing Task 1 - Pie Chart - Topic Teachers' Response Regarding Foreign Language Learning & sample band 8.5+

[Quý 3/2025] Đề thi thật IELTS Writing Task 1 – Dạng Pie Chart, chủ đề Teachers' Response Regarding Foreign Language Learning kèm bài mẫu band 8.5+, dàn ý chi tiết, từ vựng và bài tập ôn luyện.

🚀 Đề bài

Real IELTS Writing Task 1 - Pie Chart - Topic Teachers' Response Regarding Foreign Language Learning & sample band 8.5+

😵 Dàn ý

Bài viết của DOL sẽ bao gồm 1 đoạn mở bài (introduction), 1 doan overview, 2 đoạn thân bài (body paragraph). Intro: DOL sẽ paraphrase đề bài. Overview: Theo biểu đồ thứ nhất, du lịch là lý do phổ biến nhất để người dân học ngoại ngữ, trong khi biểu đồ thứ hai cho thấy việc mua bất động sản ở nước ngoài là lý do có mức tăng gần đây lớn nhất. Body 1: DOL sẽ mô tả số liệu về các lý do chính khiến người dân học ngoại ngữ. Body 2: DOL sẽ mô tả số liệu về mức độ gia tăng gần đây của các lý do học ngoại ngữ. DOL sẽ tiếp tục phân tích dàn ý cụ thể bên dưới nhé.

Insert Paragraph Title Here...
Body paragraph 1:
Topic Sentence

Idea 1
G1: Travel = most common reason
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • 
Idea 2
G2: Buying property overseas = largest recent increase 
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • 
Insert Paragraph Title Here...
Body paragraph 2:
Topic Sentence

Idea 1
Graph 1: Main Reasons
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Travel = highest (33%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Business/work (26%) + Buying property (19%) = also significant.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Other reasons (Social, Personal Dev, General Interest) = small (5-7%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Foreign Partner = lowest (3%).
Insert Paragraph Title Here...
Body paragraph 3:
Topic Sentence

Idea 1
Graph 2: Recent Increase
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Buying property = highest increase (34%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Business/work = second highest (19%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Social contact (15%) ='No change' (15%).
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Travel (3%) = lowest increase.

📝 Bài mẫu

The two pie charts illustrate survey data from

foreign language teachers
in Britain. The first chart details the
principal reasons
why their students learn a language, while the second indicates the percentage of teachers who have
observed a recent increase
in these motivations.

Overall, travel stands out as the

most widely cited motivation
for language learning. In terms of recent trends, however, teachers report that buying property overseas is the reason that has experienced the
greatest recent growth
in prominence.

According to the first chart, travel is the primary driver, cited by 33% of teachers. Business or work (26%) and purchasing property abroad (19%) also

constitute significant factors
. The remaining motivations are all
relatively minor
, with social contact and personal development each accounting for 7%, followed by general interest at 5%. The least common reason given is having a foreign partner, at only 3%.

In terms of recent increases, the second chart reveals that buying property overseas has

seen the most significant growth
, with 34% of teachers reporting this. Business or work follows, with 19% of teachers noting an increase. Interestingly, social contact is reported as increasing by 15% of teachers, an identical proportion to those who reported 'no change' at all. In stark contrast, travel, the most common overall reason,
saw the most negligible growth
, with only 3% of teachers reporting a recent increase.

(225 words)

📚 Vocabulary

foreign language teacher
/ˈfɒrən ˈlæŋɡwɪdʒ ˈtiːtʃər/
(noun). giáo viên ngoại ngữ
vocab
principal reason
/ˈprɪnsəpəl ˈriːzən/
(noun). lý do chính
vocab
observe a recent increase
/əbˈzɜːv ə ˈriːsənt ˈɪnkriːs/
(verb). nhận thấy sự tăng lên gần đây
vocab
most widely cited motivation
/məʊst ˈwaɪdli saɪtɪd ˌməʊtɪˈveɪʃən/
(noun). động lực được nêu nhiều nhất
vocab
greatest recent growth
/ˈɡreɪtɪst ˈriːsənt ɡrəʊθ/
(noun). mức tăng trưởng gần đây lớn nhất
vocab
constitute significant factors
/ˈkɒnstɪtjuːt sɪɡˈnɪfɪkənt ˈfæktəz/
(verb). là những yếu tố quan trọng
vocab
relatively minor
/ˈrelətɪvli ˈmaɪnər/
(adj). tương đối ít
vocab
see the most significant growth
/siː ðə məʊst sɪɡˈnɪfɪkənt ɡrəʊθ/
(verb). có mức tăng trưởng đáng kể nhất
vocab
see the most negligible growth
/siː ðə məʊst ˈneɡlɪdʒəbl ɡrəʊθ/
(verb). có mức tăng trưởng không đáng kể
vocab

✨ Bài tập Exercise

Mình cùng làm 2 bài tập sau đây để ôn lại các từ vựng và cấu trúc đã được dùng trong bài IELTS Writing Sample Task 1 nhé!

Exercise 1: Điền từ / cụm từ phù hợp để hoàn thành câu sau.

1. Nhu cầu về giáo viên ngoại ngữ đã tăng lên trong những năm gần đây.

-> The demand for

has increased in recent years.

2. Lý do chính để học tiếng Anh là để cải thiện cơ hội nghề nghiệp.

-> The

for learning English is to improve career opportunities.

3. Các nhà nghiên cứu nhận thấy sự tăng lên gần đây trong số lượng sinh viên đăng ký các khóa học ngôn ngữ.

-> Researchers observe a

in the number of students enrolling in language courses.

4. Động lực được nêu nhiều nhất để học tiếng Pháp là hứng thú về văn hóa.

-> The

for studying French is cultural interest.

Spanish courses have experienced the greatest recent growth among foreign languages.

5. Các khóa học tiếng Tây Ban Nha có mức tăng trưởng gần đây lớn nhất trong số các ngôn ngữ nước ngoài.

-> Spanish courses have experienced the

among foreign languages.

💡 Gợi ý

recent increase

greatest recent growth

foreign language teachers

principal reason

most widely cited motivation

Exercise 2: Tìm những từ / cụm từ tiếng Anh phù hợp với những từ / cụm từ sau.

 

01.

là những yếu tố quan trọng

02.

tương đối ít

03.

có mức tăng trưởng đáng kể nhất

04.

có mức tăng trưởng không đáng kể

💡 Lời kết

Tới đây là hết rồi 😍 Sau sample “The pie charts below show responses by teachers of foreign languages in Britain to a survey concerning why their students are learning a foreign language. The first chart shows the main reason for learning a foreign language. The second chart shows how many teachers felt that there has been a recent change in the reason.", DOL mong các bạn không chỉ nắm được cách trả lời cho dạng bài Pie Chart mà còn học được những từ vựng và cấu trúc hay để miêu tả các biểu đồ tương tự nhé.

Nếu có thời gian thì nhớ làm phần bài tập và tự mình viết một bài khác nha vì 'Practice makes perfect' mà nhỉ? DOL chúc các bạn học tốt! 🤩

Nhắn DOL qua Facebook
Nhắn DOL qua Zalo

Đăng ký test đầu vào IELTS miễn phí và nhận tư vấn

Nhắn tin DOL qua Facebook

Click để nhắn tin với DOL qua fanpage chính

Gọi điện liên hệ

Liên hệ DOL qua hotline miễn phí: 1800 96 96 39

DOL có 15+ cơ sở tại TP.HCM, Hà Nội và Đà Nẵng

Click để xem địa chỉ chi tiết

promotion-backgroundpromotion-background