Dol English Junior

Ra mắt chương trình IELTS cấp 2

Vào tháng 5 này, DOL ra mắt chương trình dự bị IELTS dành cho học sinh 9-15 tuổi, giúp đạt 7.0 7.5 8.0 IELTS ở bậc THCS.

Forecast IELTS Writing 2 - Topic Education (Language requirement) & sample band 8.5

[Quý 1/2025] Dự đoán đề IELTS Writing Task 2 – Dạng Discuss both views chủ đề Education (Language requirement) kèm bài mẫu band 8.5+, dàn ý chi tiết, từ vựng và bài tập ôn luyện.

🚀 Đề bài

😵 Dàn ý

Bài viết của DOL sẽ bao gồm 1 đoạn mở bài (introduction), 2 đoạn thân bài (body paragraph), và 1 đoạn kết bài (conclusion).

  • Intro: DOL sẽ paraphrase đề bài và viết Thesis statement để trả lời câu hỏi của đề.

  • Body 1: DOL sẽ trình bày quan điểm cho rằng việc học ngoại ngữ mang lại nhiều lợi ích cho học sinh, bao gồm sự phát triển nhận thức và cơ hội nghề nghiệp toàn cầu.

  • Body 2: DOL sẽ phân tích lý do vì sao việc học ngoại ngữ không cần thiết đối với tất cả học sinh, đặc biệt là trong những bối cảnh không phù hợp về nghề nghiệp, điều kiện và động lực học tập.

  • Conclusion: DOL sẽ nhắc lại câu trả lời ở phần Intro và nhắc lại các ý chính trong bài.

DOL sẽ tiếp tục phân tích dàn ý cụ thể cho 2 body paragraph bên dưới nhé.

Insert Statement here...
While some emphasize the cognitive and career advantages of learning additional languages, I believe that it should not be universally required in all educational contexts.
Insert Paragraph Title Here...
Body paragraph 1:
Topic Sentence
Supporters of foreign language education argue that it offers key benefits for students’ futures.
Idea 1
Cognitive and academic advantages
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Explanation: Language learning → boosts memory, concentration, and problem-solving.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Cause & Effect: Improved brain function → better overall academic performance.
Idea 2
Global communication and career opportunities
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Explanation: Speaking multiple languages → opens up international paths.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Example: Job prospects in tourism, diplomacy, and multinational companies.
Insert Paragraph Title Here...
Body paragraph 2:
Topic Sentence
Foreign language study is not essential for all students, especially in certain contexts.
Idea 1
Limited practical use for some careers
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Explanation: Many professions → require technical or vocational skills, not language fluency.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Cause & Effect: Language focus → reduced time for more relevant subjects.
Idea 2
Resource and interest constraints
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Explanation: Not all schools have qualified teachers; not all students are motivated.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Example: Rural schools → lack funding or support for foreign language programs.

📝 Bài mẫu

There is ongoing debate about whether

foreign language education
should be a mandatory part of school curricula. While some emphasize the cognitive and career advantages of learning additional languages, I believe that it should not be universally required in all educational contexts.

Supporters of compulsory foreign language education argue that it provides vital benefits that enhance both academic and professional success. From a cognitive standpoint, learning another language has been shown to improve memory, concentration, and problem-solving skills. These mental benefits often translate into stronger performance across other academic subjects. In addition, language skills open doors to

global communication
and
career opportunities
. In an increasingly interconnected world, the ability to speak multiple languages is a valuable asset. For instance, careers in tourism, international business, and diplomacy often require
multilingual competence
, giving language learners a distinct
competitive edge
in the job market.

Nevertheless, I would argue that foreign language instruction is not necessary for all students, particularly when their future paths do not demand it. The first reason is that many professions rely more heavily on

technical knowledge
or
vocational training
than on communication across languages. For these students, allocating school time to language classes may detract from more directly relevant subjects, such as science, mathematics, or practical skills. Additionally, not all schools have the resources to deliver
quality language instruction
. In rural or
underfunded areas
, for instance, there may be a shortage of
qualified teachers
and insufficient support for sustained language learning. Therefore, requiring all students to learn a foreign language may result in inefficient use of limited educational resources and may not align with the practical needs of certain career paths.

In conclusion, while learning foreign languages can offer cognitive and career benefits, I believe it should not be a universal requirement. Instead, education systems should consider the specific needs, goals, and resources of their students and schools, offering foreign language learning as a valuable but flexible option.

(320 words)

📚 Vocabulary

foreign language education
/ˈfɔːrɪn ˈlæŋɡwɪdʒ ɪdjuˈkeɪʃən/
(noun). giáo dục ngoại ngữ
vocab
career opportunity
/kəˈrɪə ˌɒpəˈtjuːnɪti/
(noun). cơ hội nghề nghiệp
vocab
global communication
/ˈɡləʊbl kəˌmjuːnɪˈkeɪʃən/
(noun). giao tiếp toàn cầu
vocab
multilingual competence
/ˌmʌltɪˈlɪŋɡwəl kəmˈpɛtəns/
(noun). khả năng đa ngôn ngữ
vocab
competitive edge
/kəmˈpɛtɪtɪv ɛdʒ/
(noun). lợi thế cạnh tranh
vocab
technical knowledge
/ˈtɛknɪkəl ˈnɒlɪdʒ/
(noun). kiến thức chuyên môn
vocab
vocational training
/vəʊˈkeɪʃənl ˈtreɪnɪŋ/
(noun). học nghề
vocab
quality language instruction
/ˈkwɒlɪti ˈlæŋɡwɪdʒ ɪnˈstrʌkʃən/
(noun). hướng dẫn ngôn ngữ chất lượng
vocab
underfunded area
/ˌʌndəˈfʌndɪd ˈɛə(r)ə/
(noun). vùng gặp khó khăn
vocab
qualified teacher
/ˈkwɒlɪfaɪd ˈtiːtʃə/
(noun). giáo viên có trình độ
vocab

✨ Bài tập Exercise

Mình cùng làm 2 bài tập sau đây để ôn lại các từ vựng và cấu trúc đã được dùng trong bài mẫu IELTS Writing nhé!

Exercise 1: Điền từ / cụm từ phù hợp vào chỗ trống.

1. Giáo dục ngoại ngữ ngày càng trở nên quan trọng trong kinh doanh toàn cầu.

->

is becoming increasingly important in global business.

 

2. Cơ hội nghề nghiệp trong lĩnh vực công nghệ đang tăng nhanh chóng nhờ những cải tiến mới.

->

in technology are rapidly growing due to new innovations.

 

3. Thành thạo tiếng Anh mở ra triển vọng giao tiếp và kinh doanh toàn cầu.

-> Mastering English opens up

prospects.

 

4. Khả năng đa ngôn ngữ là một kỹ năng có giá trị trên thị trường việc làm quốc tế ngày nay.

->

is a valuable skill in today’s international job market.

 

5. Khả năng song ngữ giúp người xin việc có lợi thế cạnh tranh hơn so với các ứng viên khác.

-> Bilingualism gives job applicants a

over other candidates.

💡 Gợi ý

global communication and business

Foreign language education

Multilingual competence

Career opportunities

competitive edge

Exercise 2: Tìm những từ / cụm từ tiếng Anh phù hợp với những từ / cụm từ sau.

 

01.

kiến thức chuyên môn

02.

học nghề

03.

hướng dẫn ngôn ngữ chất lượng

04.

vùng gặp khó khăn

05.

giáo viên có trình độ

💡 Lời kết

Tới đây là hết rồi 😎 Sau sample "Some people think that all students should study a foreign language in school, while others believe it is not necessary. Discuss both views and give your opinion., DOL mong các bạn không chỉ nắm được cách trả lời hiệu quả cho một bài Writing task 2 dạng Discuss both views mà còn có thể bỏ túi được một vài từ vựng, cấu trúc hay của chủ đề Education nhé.

Nếu có thời gian thì nhớ làm phần bài tập và tự mình viết một bài khác nha vì 'Practice makes perfect' mà nhỉ. 😉

Nhắn DOL qua Facebook
Nhắn DOL qua Zalo

Đăng ký test đầu vào IELTS miễn phí và nhận tư vấn

Nhắn tin DOL qua Facebook

Click để nhắn tin với DOL qua fanpage chính

Gọi điện liên hệ

Liên hệ DOL qua hotline miễn phí: 1800 96 96 39

DOL có 15+ cơ sở tại TP.HCM, Hà Nội và Đà Nẵng

Click để xem địa chỉ chi tiết

promotion-backgroundpromotion-background