Dol English Junior

Ra mắt chương trình IELTS cấp 2

Vào tháng 5 này, DOL ra mắt chương trình dự bị IELTS dành cho học sinh 9-15 tuổi, giúp đạt 7.0 7.5 8.0 IELTS ở bậc THCS.

Real IELTS Writing Task 2 - Topic Education (School starting age) & sample band 8.5+

Task 2: [Quý 2/2025] Đề thi thật IELTS Writing Task 2 – Dạng Discuss both views, chủ đề Education (School starting age) kèm bài mẫu band 8.5+, dàn ý chi tiết, từ vựng và bài tập ôn luyện.

🚀 Đề bài

😵 Dàn ý

Bài viết của DOL sẽ bao gồm 1 đoạn mở bài (introduction), 2 đoạn thân bài (body paragraph), và 1 đoạn kết bài (conclusion).

  • Intro: DOL sẽ paraphrase đề bài và viết Thesis statement để trả lời câu hỏi của đề.

  • Body 1: DOL sẽ trình bày quan điểm cho rằng việc cho trẻ đi học sớm giúp phát triển học thuật và khả năng hòa nhập xã hội nhờ tiếp cận kiến thức và rèn luyện kỹ năng từ nhỏ.

  • Body 2: DOL sẽ phân tích quan điểm ngược lại rằng trẻ nên bắt đầu đi học muộn hơn để phù hợp với quá trình phát triển tự nhiên, bao gồm sự sẵn sàng về mặt cảm xúc và lợi ích của việc học qua vui chơi.

  • Conclusion: DOL sẽ nhắc lại câu trả lời ở phần Intro và nhắc lại các ý chính trong bài.

DOL sẽ tiếp tục phân tích dàn ý cụ thể cho 2 body paragraph bên dưới nhé.

Insert Statement here...
I believe that postponing entry until children are emotionally and cognitively ready yields more balanced, long-term benefits.
Insert Paragraph Title Here...
Body paragraph 1:
Topic Sentence
Starting school early is believed to give children a head start in academic and social development.
Idea 1
Early academic exposure
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Explanation: Young children introduced to reading, math, and routines early.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Cause & Effect: Strong foundation → better long-term academic performance.
Idea 2
Faster social integration
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Example: Preschoolers learn to share, take turns, and follow instructions.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Cause & Effect: Early schooling → smoother adjustment to formal education.
Insert Paragraph Title Here...
Body paragraph 2:
Topic Sentence
In contrast, a later school start better respects children's natural pace of development.
Idea 1
Emotional readiness
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Explanation: Younger children may lack attention span or coping skills.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Cause & Effect: Premature schooling → stress, anxiety, or aversion to learning.
Idea 2
Value of unstructured play
    viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Example: Play-based learning at home fosters imagination and curiosity.
  • viết, hoặc bấm enter để thêm bullet point
  • Cause & Effect: Delayed formal education → more holistic cognitive growth.

📝 Bài mẫu

It is often argued that

enrolling children in school
at a very early age
jump-starts their development
, whereas others maintain that delaying
formal education
until they are older better aligns with natural growth. I believe that postponing entry until children are
emotionally and cognitively ready
yields more balanced, long-term benefits.

Starting school early is believed to give children a head start in academic and social development. One key advantage is

early academic exposure
, as teaching basic reading, mathematics, and classroom routines helps lay a
solid groundwork
for future learning. When children become familiar with letters, numbers, and
structured schedules
before the age of five, they begin to understand school environments and expectations. Consequently, this early foundation often leads to stronger long-term academic performance compared to peers who begin later. In addition to academic gains, faster
social integration
also occurs as preschoolers develop essential
cooperative behaviours
. For example, children in early schooling settings quickly learn to share, take turns, and follow teacher instructions. As a result, they tend to adapt more smoothly to formal education and encounter fewer behavioural issues in the primary years.

However, I would argue that a later school start better respects children’s natural pace of development. First, delaying formal education gives young learners the opportunity to mature emotionally and cognitively before encountering academic demands.

Emotional readiness
is crucial, as very young children often lack the attention span and
coping mechanisms
required to function effectively in a structured classroom. As a result, introducing formal education too early can lead to stress, anxiety, or even a lasting aversion to learning, ultimately weakening their enthusiasm for education. Second, prioritising
unstructured play
at home during early years nurtures creativity and
holistic growth
. Through activities such as building blocks, storytelling, and outdoor exploration, children develop essential problem-solving skills and imaginative thinking. Consequently, postponing formal schooling in favour of play-based learning promotes more well-rounded cognitive development and strengthens i
ntrinsic motivation
for future learning.

In conclusion, while early school entry can provide an academic and social advantage, I maintain that allowing children to begin formal education at a slightly older age better supports their emotional readiness and creative growth.

(361 words)

📚 Vocabulary

enrol children in school
/ɪnˈrəʊl ˈtʃɪl.drən ɪn skuːl/
(verb). ghi danh cho trẻ đi học
vocab
jump-start their development
/ˈdʒʌmp.stɑːt ðeə dɪˈvel.əp.mənt/
(verb). thúc đẩy sự phát triển
vocab
formal education
/ˈfɔː.məl ˌed.jʊˈkeɪ.ʃən/
(noun). giáo dục chính quy
vocab
emotionally and cognitively ready
/ɪˈməʊ.ʃən.əl.i ənd ˈkɒɡ.nɪ.tɪv.li ˈred.i/
(adj). sẵn sàng về mặt cảm xúc và nhận thức
vocab
early academic exposure
/ˈɜː.li ˌæk.əˈdem.ɪk ɪkˈspəʊ.ʒər/
(noun). tiếp xúc với giáo dục sớm
vocab
solid groundwork
/ˈsɒl.ɪd ˈɡraʊnd.wɜːk/
(noun). nền tảng vững chắc
vocab
structured schedule
/ˈstrʌk.tʃəd ˈʃed.juːl/
(noun). lịch trình có cấu trúc
vocab
social integration
/ˈsəʊ.ʃəl ˌɪn.tɪˈɡreɪ.ʃən/
(noun). sự hòa nhập xã hội
vocab
cooperative behaviour
/kəʊˈɒ.pər.ə.tɪv bɪˈheɪ.vjər/
(noun). hành vi hợp tác
vocab
emotional readiness
/ɪˈməʊ.ʃən.əl ˈred.i.nəs/
(noun). sự sẵn sàng về mặt cảm xúc
vocab
coping mechanism
/ˈkəʊ.pɪŋ ˈmek.ə.nɪ.zəm/
(noun). cơ chế đối phó
vocab
unstructured play
/ʌnˈstrʌk.tʃəd pleɪ/
(noun). chơi đùa tự do
vocab
holistic growth
/həʊˈlɪs.tɪk ɡrəʊθ/
(noun). sự phát triển toàn diện
vocab
intrinsic motivation
/ɪnˈtrɪn.zɪk ˌməʊ.tɪˈveɪ.ʃən/
(noun). động lực nội tại
vocab

✨ Bài tập Exercise

Mình cùng làm 2 bài tập sau đây để ôn lại các từ vựng và cấu trúc đã được dùng trong bài mẫu IELTS Writing nhé!

Exercise 1: Điền từ / cụm từ phù hợp vào chỗ trống.

1. Nhiều phụ huynh chọn ghi danh cho trẻ đi học từ sớm để khuyến khích con học tập.

-> Many parents choose to

at an early age to encourage learning.

 

2. Trẻ mẫu giáo có thể thúc đẩy sự phát triển về ngôn ngữ và kỹ năng xã hội.

-> Preschool can

in language and social skills.

 

3. Giáo dục chính quy giới thiệu cho trẻ em phương pháp học tập có cấu trúc và kỷ luật.

->

introduces children to structured learning and discipline.

 

4. Không phải tất cả trẻ em đều sẵn sàng về mặt cảm xúc và nhận thức để đi học sớm.

-> Not all children are

for early schooling.

 

5. Việc tiếp xúc với giáo dục sớm có thể giúp trẻ em thích nghi dễ dàng hơn với giáo dục tiểu học.

->

can help children adapt more easily to primary education.

 

6. Trường mẫu giáo đặt nền tảng vững chắc cho khả năng đọc viết và tính toán.

-> Preschool lays a

for literacy and numeracy.

 

7. Trẻ em được hưởng lợi từ lịch trình có cấu trúc bao gồm thời gian học và vui chơi.

-> Children benefit from a

that includes time for learning and play.

💡 Gợi ý

emotionally and cognitively ready

Early academic exposure

jump-start their development

Formal education

solid groundwork

structured schedule

enrol children in school

Exercise 2: Tìm những từ / cụm từ tiếng Anh phù hợp với những từ / cụm từ sau

 

01.

sự hòa nhập xã hội

02.

hành vi hợp tác

03.

sự sẵn sàng về mặt cảm xúc

04.

cơ chế đối phó

05.

chơi đùa tự do

06.

sự phát triển toàn diện

07.

động lực nội tại

💡 Lời kết

Tới đây là hết rồi 😎 Sau sample "Some people think that children should start school at a very early age, but others believe that children should not go to school until they are older. Discuss both views and give your opinion.", DOL mong các bạn không chỉ nắm được cách trả lời hiệu quả cho một bài Writing task 2 dạng Discuss both views mà còn có thể bỏ túi được một vài từ vựng, cấu trúc hay của chủ đề Education nhé.

Nếu có thời gian thì nhớ làm phần bài tập và tự mình viết một bài khác nha vì 'Practice makes perfect' mà nhỉ. 😉

Nhắn DOL qua Facebook
Nhắn DOL qua Zalo

Đăng ký test đầu vào IELTS miễn phí và nhận tư vấn

Nhắn tin DOL qua Facebook

Click để nhắn tin với DOL qua fanpage chính

Gọi điện liên hệ

Liên hệ DOL qua hotline miễn phí: 1800 96 96 39

DOL có 15+ cơ sở tại TP.HCM, Hà Nội và Đà Nẵng

Click để xem địa chỉ chi tiết

promotion-backgroundpromotion-background